Thursday 9 July 2009

aku pun suka antu. BY MacLovin

Aku ani kan masa damit jenis nya penakut berabis, tapi nya suka jua ku menakutkan diri ku mliat crita antu apa atu. ingat ku time dulu2, arah rumah mulah niniku d batu bersurat aku slalu main tu dengan cousin2 ku arah this "forbidden place". biasalah time cuti skulah kana antar tu kami ksana hangout. rumah niniku ani dua tingkat, yg jenis tingkat atas built with kayu and then bawahnya extension pakai batu bata. sebenarnya drumah niniku ani quite karas jua lah tempatnya, macam2 crita wah ddangar dari uncle2 ku and aunty2 ku yang pernah tinggal sana. yatah rumah ani yang tingkat atas ani mcm patang lah jenis nya and at this part of the house creepy lah(ujung2 part of the house where the old kitchen is placed). i remembered that my late uncle pun nda suruh ksana banarnya. tapi kan, being kids kami ani degil lah suka tah tu kami main dare2 ksana pastu blarian tah tu takut tapi excited. if you guys wanna know, d batu bersurat ani tah aku banyak dangar crita2 antu. macam siuk jua lah mendangar, tapi brijap sampai aku nda mau tidur rah rumah niniku, kan slalunya ada sleepover sessions with the cousins at the gradnparents house kan? tapi aku slalunya nda mau join pasal aku penakut.

to make the story short, sebenarnya crita d atas nada kana mengana dengan crita yang kan ku critakan ani. aku atu kan bagitau saja yang dulu aku ani penakut mati. inda ku tau sejak umur ku brapa kah aku start berani sikit. masa ani inda plang ku penakut lagi, jalan2 jua ku sampai menyubuh balik krumah drive sorang2. tapi jangan plang jua d push crita antu, pandai jua ku ada rasa takut eh.

ok lah, cani critanya. banarnya nda plang brapa brijap ah crita ku ani. brijap lagi time aku time aku experience the presence of that being on the spot. tapi kan macam cali jua lah sikit crita ku ani. it happened not long ago, masa 2007. aku ingat tu masa atu aku b.s.p(bekerja sebagai penganggur). masatu before masuk itb lah ah, lapas abis alevel lah tu. yatah time nya aku jadi nocturnal tu, sleeping pattern ku brubah abis. time malam2 tah ku bjaga tu, pastu siang aku tidur. can you belileve that i usually sleep sudah sun rise then bangun around 3-4pm. yatah kan ada this one day, aku hangout d rumah cousin ku d sebalah rumah ku. aku berjiran dengan cousin ku bah. yatah kami main game ni arah this open space. rumahnya ani spacey wah n time atu patang lah. my uncle tutup lampu rah semua bilik kecuali tempat kami main game atu.

so aku dengan cousin ku ani(kami dua ganya lah) main game winning eleven. kan bunyi game atu bising bunyi dari stadium atu kan. so kami main lah main... pastu tiba2 aku dgr bunyi lah. mula2 aku confuse kan bunyi apa, bunyi ani mcm bunyi bersiul jua sdikit. nda plang exactly mcm urang bersiul, ntah ah payah kan explain pasal bunyi nya soft bah. tapi bunyi atu damit lah, mcm ku dgr d telinga ku ganya. ku pikir aku ganya mendangar rupanya cousin ku ani mendangar jua pasal kan tiba2 d pause nya game atu. terkezut jua my heart tu. so there was awkward silence, the only sound heard was coming from kipas and bunyi "bersiul" yang kami dangar atu. cousin ku ani lagi talur, time ia pause the game atu he said "apakan tu?" tapi aku inda jawap soalan crazy nya atu.

my cousin and i faced each other and we have this "did-you-hear-that-and-yes-i-heard-that-too" look written on our faces and tiba2 bunyi atu began to get louder and makin "clear". rupanya apa yang kami dangar atu bunyi urang menangis. jangan kamu imagine tangiasan kanak2, the sound is more like urang tua2 menangis. you know, nangis tua lah tu ah. so i shot this "shut-the-fuck-up-and-just-ignore-it" look at my cousin and said "eh main game saja". so main tah kami diam lagi tu.

skalinya teringat tia ku masa aku skulah ugama, cigu ku bcrita antu kan katanya "kalau kamu dgr bunyi atu damit, ertinya ia ampir. if kamu dgr bunyi atu basar, ertinya ia jauh". then i was like, wtf so yang kami dgr damit tadi atu ia ampir tah tu? skali kan bunyi nya makin basar, pebaik aku tau ia jauh at that time i was really really scared. i was scared of two things; 1) to actually see the 'thing' from where the sound came from and 2)aku takut cousin ku lari and tinggalkan aku.

i was lucky those two things didn't happen lah. tapi that bunyi kami dgr nda mau lari lah. it continued to "kacau" us sepanjang kami main game ah. the thing is, ia macam main2 kan kami wah. pasal mula2 aku dgr bunyi nya ani macam d blakang ku, yatah aku balik2 pusing blakang. pastu inda batah atu bunyi nya mcm d sbelah kiri kami. at that time, it was so scary. haha. tapi masani ku pikir kan macam cali plang. yatah dalam keadaan ku takut sambil main game atu, aku baca2 ayat kursi. baik jua ku hafal, andang ku hafalkan lah in case of perkara2 cemani. for like 10-15 minutes aku baca2 baru tah bunyi urang menangis atu ilang. tempat kami main game ani kan sebalah nya the main staircase. yatah inda batah lapas bunyi atu ilang aku ani mcm nampak ada urang turun dari tangga atu. pelahan lagi tu, tapi aku liat dari the corner of my eye. inda ku mau liat full blast karang lain kejadiannya haha. yatah ku liat mcm bini2 rambut nya mengerabang and tangannya migang2 kpala kan usai rambut. skali rupanya cousin ku punya amah, baru turun kan buat housekeeping work. i breathed out a sigh of relief!

pastu baru tah datang berani ku balik. amah cousin ku ani terikah2 baju d blakang kami. yatah baru tah ku ckp dgn cousin ku atu pasal tadi ah. pastu kami slurukan lagi tu bunyi nya ah sambil ktawa2. temeng jua tu kami ah, padahal tadi terdiam ktakutan haha. esuk nya aku critakan rah kakaku, and rupanya dorang pun pernah dangar.

skali kan masani ku pikir2kan, bunyi nya atu kamu tau macam apa? ada ku pernah liat rah crita antu, antu bungkus menangis. its exactly like that! baik jua mata ku ani inda halus..fuuuhh. and you know the interesting part? kan dulu bilik ku ani dbawah and aku ganya the member of the family yang tidur d bawah. baru ku t click dulu aku slalu t dgr bunyi atu d luar bilikku before crita ku d atas tadi. timing nya lagi sama tu. aku slalu dgr bunyi atu tdlm pukul 4am. tapi dulu ku ignore, pasal ku pikir bunyi burung and i didnt pay attention to it.

ani aku sudah pindah bilik d atas and so far nothing "interesting" happened. ada plang lagi critaku lain especially yang pasal d batu bersurat, nanti tah ku crita. that's all for now. bye.

No comments:

Post a Comment

Rumah Sewa - Zeezohan

Cerita ani lama sudah inda pulang seram bnr. Our family had to moved to a rented bungalow for a while. I think we're the only muslim fam...