Tuesday 30 December 2008

Kejadian / Happenings

AMARAN: Bukan untuk bacaan bagi org yang lemah semangat atau penakut. Cerita yang akan aku kongsikan ini berdasar dengan kejadian yang pernah aku alami, bukan rekaan semata-mata. Adakah anda masih lagi ingin terus membaca? Anda telah diberi amaran. READ AT YOUR OWN RISK!


Kejadian #1: Pocong atau hantu bungkus?

Kejadian ini berlaku pada waktu subuh sewaktu saya dan teman-teman sekampung untuk mengikuti perbarisan bagi Hari Kebangsaan pada tahun 2002. Aku bangun pada pukul 4 pagi kerna kami diarahkan untuk berada di Bandar Seri Begawan sebelum pukul 6 pagi kerna jalan-jalan utama akan ditutup untuk sementara waktu pada pagi itu. Beberapa kawan sekampungku sudah mula berkumpul di perkarangan rumahku kerna kami akan bertolak pada pukul 5 pagi. Kami bersembang-sembang sambil memeriksa peralatan-peralatan yang akan dibawa untuk acara tersebut.

Rosli dan kakaknya juga ikut serta dalam acara itu. Mereka adalah jiranku. Kami memang rapat dari kecil lagi hingga ke sekolah menengah. Rosli jalan menuju ke rumahku yang letaknya kira-kira 50 meter dari rumahnya. Selang 5 minit kemudian, kakaknya menyusul. Ariffin dengan tiba-tiba berdiri dari tempat duduk sambil melihat kakak Rosli yang sedang jalan menuju ke rumahku. Kami yang riuh tadinya mula senyap.

Ariffin pantas bercakap "Ko nampak tu di atas rumah atu apa?"

Micheal membalas "Entah... mcm lain saja...".

Kami melihat lagi untuk memastikannya. YA AMPUN!!!! HANTU RUPANYA!!! rupa hantu itu putih dan menyerupai susuk tubuh yang sedang duduk di atas rumah jiranku yang satu lagi. Kami dapat melihat dengan jelas hantu itu dan kain putih yang menutup tubuhnya dari kaki hingga ke paras kepala. Hantu bungkus itu tidak bergerak sedikit pun dan sepertinya sedang menoleh ke belakang rumah jiranku itu.

Kami melambai pada kakak Rosli untuk berjalan dengan lebih pantas sedikit. Sampai saja dirumah, dia melihat kami dengan kehairanan dan bertanya. Terus kami pun suruh dia melihat atas atap rumah jiranku yang baru sahaja dilintasinya. Dia berlari masuk ke dalam rumah ketakutan. Beberapa minit kemudian susuk tubuh itu hilang dari pandangan mata. Adakah ianya pocong atau hantu bungkus?

No comments:

Post a Comment

Rumah Sewa - Zeezohan

Cerita ani lama sudah inda pulang seram bnr. Our family had to moved to a rented bungalow for a while. I think we're the only muslim fam...