Tuesday 30 December 2008

Kejadian / Happenings

Kejadian #3: Siapa tuuuu yang melintas?

Kejadian ini berlaku ketika aku menetap di Hostel Muda Hashim semasa menuntut di tingkatan enam. Roommate aku ketika itu Alam, Hussin dan Rahman. Kami empat sahaja yang tinggal di bilik yang luas itu, cukup untuk menampung kira-kira 10 orang.

Malam itu, aku buat revision seperti biasa. Memang aku suka revision sampai lewat malam kerna petang itu aku sudah tidur dengan secukupnya. Roommate aku yang lain mungkin sudah tidur kerna aku tidak nampak cahaya lampu di bilik mereka. Gelap sahaja. Mungkin mereka sudah masuk tidur. Hanya cahaya lampu aku sahaja yang dipasang waktu itu. Aku buat revision sehingga dekat jam 12 malam.

Aku mula menyusun kembali semua buku-bukuku ke tempat asal kerna aku mula merasa mengantuk. Aku bejalan menuju ke tempat switch lampu dan 'switch off' lampu di bilik ku. Bilik kami terus gelap gulita. Hanya lampu-lampu yang berada di beranda sahaja yang menerangi di depan bilik kami. Aku mula masuk ke tempat katilku sambil menutup mata. Sekali-sekala ku buka mataku sambil melihat ceiling putih di atas.

Tiba-tiba aku melihat ada susuk tubuh melintas di depan bilikku menuju ke pintu utama. Aku tidak menghiraukannya kerna mungkin sahaja roommate ku yang hendak pergi ke toilet. Tapi aku merasa seperti ada sesuatu yang tidak mengena kerna aku tidak mendengar pintu utama dibuka dan ditutup. Aku buang jauh-jauh perasaan yang tidak menyenangkan itu. Aku kembali menutup mata ku rapat-rapat.

Selang beberapa minit kemudian aku terdengar seperti ada orang menyimbah air di depan bilikku. Aku terkejut dan terus bangun. Aku menoleh ke sekeliling dan tidak menjumpai apa-apa maupun air yang baru sahaja ku dengari tadi.

Pagi itu aku pun bertanya kepada roommate aku jika mereka ada melintas di depan bilikku sewaktu aku sudah menutup lampuku. Seorang pun tidak ada yang melintas. Jadi... siapakah yang melintas di depan bilikku dan 'menyimbah' air itu? Ahax.

Rupa-rupanya bukan aku sahaja yang mengelaminya. Roommate aku juga pernah melaluinya. Alam pun menceritakan serba sedikit yang dia tahu tentang hostel dan bilik itu kerna dia adalah 'orang lama' di hostel tersebut.

No comments:

Post a Comment

Rumah Sewa - Zeezohan

Cerita ani lama sudah inda pulang seram bnr. Our family had to moved to a rented bungalow for a while. I think we're the only muslim fam...